2010. februar 20_Vlagyimir

 2010.02.22. 10:58

Hatalmas hoban indultam Vlagyimirba. Remeltem, hogy az elekrticska akkor indul, amikorra ki van irva. En naiv, azt hittem, hogy a kozel harom oras uton majd ucsorgok, nezegetek, kezimunkazom. Ebbol nem lett semmi. A vonat olyan tomve volt, hogy a peronon is alig fertem el. Buz es kosz.

...ez a vonatablak, miutan sikerult odafernem. Ez mar azutan tortent, hogy a vagonba baozonlott egy csapat felreszeg no es ferfi. A nok benyomakodtak a belso terbe, a ferfiak kinnmaradtak. Kopkodtek, cigiztek, soroztek, es amikor elovettek a kartyat is, atmentem a masik vagonba. A helyzet annyiban volt jobb. hogy a peronon alldogalok nem voltak reszegek. De cigiztek es ittak. Egy no allva aludt mellettem. Igy utaztam vagy masfel orat, amikor sokan leszalltak es lett benn hely. Mar alig vartam, hogy megerkezzunk.

Ez a pillanat is eljott, es megerte az embertprobalo utazas.

 

Ez a latvany fogadott.

 

Felmasztam a kolostor keritesehez vezeto uton, es mar benn is voltam a varosban. A varost a legujabb kutatasok szerint 990-ben alapitottak, masok szerint 1108-ban. Hogy melyik a valodi datum, nem tudom, minden esetre nagyon reg ota varos ez a hely, emberek meg osidok ota lakjak. A nevet Vladimir Monomakh (1113–1125) uralkodorol kapta. A varos feladata Vladimir Monomakh es fia Jurij Dolgorukij (1154–1157) uralkodasa alatt a fejedelemseg vedelme volt. Hosszukaru Gyurka fia, Andrej Bogoljubszkij (1157-1175), Istenfelo Andras alatt lett a varos a fejedelemseg kozpontja. Fejlodott es viragzott egeszen az 1237-es mondol invazioig. Hogy az milyen volt, arrol nekunk, magyaroknak is vannak evszazados emlekeink. Addig is, a fejedelem, Andrej Bogoljubszkij elrendelte az Aranykapu,

a Maria mennybemenetele katedralis, palotak es templomok sokasaganak a megepiteset. Kulfoldi es orosz mesterek dolgoztak az epitkezeseken. Gyonyoru faragvanyokkal diszitettek a feher meszko epuleteket kivulrol es belulrol is.

 Maria mennybemenetele katedralis

 

 

 

Szent Demeter katedralis

 

 

 

 

Az 1238 februar 8-i tatar tamadasban elpusztult az epiteszeti remekmuvek joresze. A varos ezek utan mar sohaszem kapta vissza regi fenyet, bar a fejedelem a vlagyimir-szuzdali fejedelem nevet viselte, o szedte be az Aranyhordanak fizetendo eves sarcot is az emberektol, a kozponti szerep lassan atcsuszott Moszkvaba, es egy ido utan a moszkvai Kremlben levo Maria mennybemenetele katedralis lett az uralkodok koronazo temploma.

A ket templom koze az ezerhetszazas evekben a terulet adminisztracios kozpontjanak epuletet epitettek fel. Klasszicista stilusu, egeszen europai epulet, kontrasztot alkot es megis harmoniaban megvan a mellette allo katedralisokkal.

 A muzeumban van tortenelmi kiallitas, kepgaleria, a 17-18 szazadi eletet bemutato enterior kiallitas, es gyerekeknek foglakoztato termek. Jo ket orat setalgattam a muzeumban, utana korbejartam a Maria mennybemenetele katedralist. Belulrol gyonyoru, az orosz templomokra jellemzo szines festmenyek diszitik a falakat.

Andrej Rubljov festette a freskok joreszet.

 

 

 

 

A vlagyimiri Miaszonyunk ikon

 

Gyonyoru. Annyira tetszenek ezek az ikonok, ahol a Kisjezus bujik Mariahoz. Mennyivel emberibb, mint a csak felenk nezo, mosolytalan Maria es a kisded kepek.

 

 

 

 

Kozel hat orat setaltam a varosban, az orrom es az arcom pirosra fagyott, de megerte.

Visszafele szerencsere volt hely az elektricskan. Zseldorban hatalmas ho fogadott, itt es Moszkvaban egesz nap esett, hatalmas feher dunna ala fektetve a varost.

süti beállítások módosítása