Kszjusa nevű adminisztrátortól kaptam kölcsön az első Nyikita Mihalkov DVD-ket, azután Masával, az orosz tanárnőmmel is elkezdtük nézni a filmjeit. Azóta több interjút is láttam vele. Most lett kész egy korábbi filmjének, Утомленные солнцем – Csalóka napfénynek a második része. Ugyanezen a címen részben folytatja az előző történetét, nagyobb részben azonban a világháború sajátos arcát mutatja be. Egyik interjújában azt mondta, reméli, sok fiatal is megnézi, és ők is, meg a többi néző is ráébred arra, hogy mai gondjaink; ezt vagy azt nem tudtuk megvenni, ez vagy az épp nem sikerült, mennyire nem valós problémák ahhoz képest, ha valaki úgy él, hogy csak a ma létezik, hogy nem tudhatja, holnap nem hal-e meg.
A Port.hu ezt írja róla:Nyikita Szergejevics Mihalkov-Koncsalovszkij Moszkvában született. A festő Vaszilij Koncsalovszkij unokaöccse, s a híres gyermekíró, Szergej Mihalkov (a szovjet himnusz szövegírója), valamint Natalja Koncsalovszkaja írónő fia. Bátyja Andrej Koncsalovszkij filmrendező.
Mihalkov a Sztanyiszlavszkij színház gyermekstúdiójának, majd a Vahtangov Színház Suksin iskolájának növendéke volt. Még diákként szerepelt Georgij Danelija Moszkvai séta, majd két évvel később Andrej Koncsalovszkij Nemesi fészek című filmjében. Színészi karrierje mellett Mihalkov - bátyjához és Andrej Tarkovszkijhoz hasonlóan - a híres moszkvai VGIK-en Mihail Romm tanítványaként a filmrendezői szakot is elvégezte. Első rövidfilmjét (Hazajövök) 1968-ban rendezte, majd 1970-ben az Egy nyugodt nap a háború végén című diplomafilmje is elkészült. Mihalkov több mint húsz filmben szerepelt, beleértve a bátyja rendezte Ványa bácsi filmváltozatát is (1972), mielőtt társforgatókönyvírói, rendezői és színészi minőségben elkészítette volna első nagyjátékfilmjét (Idegenek közt - 1973). Második nagyjátékfilmjével (A szerelem rabja - 1976) nemzetközi hírnévre tett szert. 1977-ben az Etűdök gépzongorára című filmjével elnyerte a San Sebastian-i Filmfesztivál Nagydíját. Mihalkov 1987-ben az Olaszországban forgatott Fekete szemek című filmjével tovább öregbítette nemzetközi hírnevét. A film óriási sikert aratott a Cannes-i Filmfesztiválon, ahol Marcello Mastroianni elnyerte érte a legjobb színésznek járó díjat, majd néhány hónappal később ugyanezért a szerepéért Oscar-díjra is jelölték. 1991-ben Mihalkov Urga című filmje nyeri a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlán-díját, a következő évben pedig a legjobb külföldi film kategóriában Oscarra is jelölik. Mihalkov 1993-ban fejezte be Anna: 6-18 című dokumentumfilmjét, melyben a lányáról gyermekkorától felnőtt koráig készült felvételeken keresztül hazája akkori történetének eseményeit elemzi.

 

FILMJEI:
(szín., lengyel-orosz-olasz filmdráma, 2005) színész
(szín., francia-orosz-olasz-cseh rom. film, 1998) rendező, színész, forgatókönyvíró
Csalóka napfény (szín., orosz-francia filmdráma, 1994) rendező, színész, forgatókönyvíró, producer
(szín., szovjet-olasz-svájci rom. dráma, 1991) színész
Urga (szín., francia-orosz filmdráma, 1991) rendező, forgatókönyvíró
Autóstop (szín., orosz-olasz vígj., 1990) rendező
Fekete szemek (szín., olasz-orosz rom. vígj., 1987) rendező, forgatókönyvíró
Kegyetlen románc (szín., szovjet rom. dráma, 1984) színész
Tanúk nélkül (szín., szovjet filmdráma, 1983) rendező
A közlekedési felügyelő (szín., orosz filmdráma, 1982) színész
Kétszemélyes pályaudvar (szín., szovjet rom. dráma, 1982) színész
A festő felesége (szín., szovjet rom. film, 1981) színész
Pereputty (szín., szovjet filmdráma, 1981) rendező, színész
(szín., szovjet filmdráma, 1979) rendező, forgatókönyvíró
Öt este (szín., szovjet rom. dráma, 1979) rendező
Szibériáda I-II. (szín., szovjet filmdráma, 1978) színész
(szín., szovjet filmdráma, 1977) rendező, forgatókönyvíró
Transzszibériai expressz (szín., szovjet-kazah akcióf., 1977) forgatókönyvíró
A szerelem rabja (szín., szovjet rom. dráma, 1976) rendező
(ff., szovjet akcióf., 1974) rendező, színész, forgatókönyvíró
A jégsziget foglyai I-II. (szín., olasz-szovjet kalandf., 1971) színész
Moszkvai séta (ff., szovjet rom. vígj., 1963) színész

süti beállítások módosítása